De kracht van beeld binnen de contentstrategie

Visuele content is een van de oudste vormen van content, maar juist nu weer belangrijker dan ooit. Beeld is een extreem krachtige manier van informatie overbrengen, vele malen krachtiger dan andere vormen. Om dit concreet te maken: 65 procent van de mensen zijn beelddenkers en maar liefst 90 procent van de informatie die naar het brein wordt getransporteerd, is visueel. Het is dus niet gek dat landing pages met video in 86 procent resulteert in meer conversie en slechts 20 procent van de tekst op een internetpagina gelezen wordt.
 

Een goed plaatje zegt meer dan 1.000 woorden

Beeldende verhalen zijn dus een effectief middel om mensen onder te dompelen in het verhaal. Bovendien, de angst voor informatie-overload zorgt ervoor dat mensen vertrouwen op de filters die hun worden aangeboden en die bestaan vaak uit verhalen en beeld. Er zijn talloze voorbeelden van krachtige toepassingen van beeld die ervoor zorgen dat een merk of propositie enorm versterkt, of enorm beschadigd wordt. Hieraan liggen enkele interessante principes ten grondslag.
Het gebruik van visualisatie als onderdeel van je contentmix heeft echter ook een afbreukrisico. Een goed plaatje zegt meer dan 1.000 woorden, maar een slecht plaatje heeft meer dan 10.000 woorden nodig om de schade te beperken. Hoe zet je dus de juiste visuals in?
 

Visueel literate

Als contentprofessional zijn er veel zaken die je bezig kunnen houden als het gaat om het gebruik van beeld. Hoe ondersteun je je contentstrategie door het effectief inzetten van visuals? Hoe pas je visuele methodieken toe zodat je content beter bijdraagt aan je doelen? Hoe kies je de beste visuele instrumenten zoals infographics, video, illustraties of cartoons? Hoe word je ‘visueel literate’ zodat je beter in staat bent beeld te kiezen? Hoe gebruik je de visuele kracht om content meer interactie te laten hebben met je doelgroep?
 

Meer weten over de kracht van beeld?

In mijn presentatie op het Trend Event op 10 mei ga ik in op deze vragen en geef ik praktische handvatten om beeld toe te passen in de contentstrategie.
 
Mark Geljon, managing partner en oprichter van GriDD

Deel dit artikel

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 7 604 880


Maandag t/m vrijdag: 8:30 - 17:00 uur

Wellicht ook interessant

Interessante artikelen